Hulp bij Fibromyalgie

Leven met constante pijn

Je hebt pijn. Onophoudelijke pijn. In je spieren, waar je spieren aan je botten zitten. Die pijn gaat maar niet weg, wat je ook probeert. Daarnaast kun je last hebben van slapeloosheid en vermoeidheid, je bent stijfjes in de ochtend. Als je gestrest bent, is het erger. Als het koud is, is het erger.

Het lijkt op reuma

Fibromyalgie wordt ook wel ‘weke-delen-reuma’ genoemd. De klachten lijken op die van reuma. In plaats van in de botten en gewrichten heb jij het in je spieren, pezen en banden.

Het is lastig om zeker te weten of je fibromyalgie hebt. Er is nog geen test die we kunnen doen. Dus we tellen symptomen op en sluiten andere aandoeningen uit. Als we afvinken wat het niet is, komen we uit bij wat het wel is. Vaak duurt het dan ook even om tot de diagnose fibromyalgie te komen.

Tenderpoints

Misschien heb je er al eens over gehoord: tenderpoints. Het zijn 18 plekken op je lichaam die we onderzoeken. Als je op de plek duwt en het doet pijn, kan dat op fibromyalgie wijzen. Ze hoeven niet allemaal pijnlijk te zijn en ook de mate van pijn kan variëren. De tenderpoints-analyse is een van de handvatten die we hebben om fibromyalgie te kunnen constateren.

Fysiotherapie én psychologie

Omdat de wetenschap nog weinig grip heeft op de ziekte, het verloop ervan en wat ‘bewezen werkt’, richten we een gecombineerde behandeling in. Je krijgt psychologische ondersteuning om met de pijn om te gaan. En je krijgt een uitgebreid fysiotherapieprogramma gericht op het verminderen van spierpijn en het hervinden van je energie.